A következő két nap arra volt jó, hogy teljesen beleszeressek Kantonba. Egy modern megapolisz, szinte tökéletesen működő rendszerrel, ahol az emberek még sokszor csak ismerkednek a civilizáció áldásaival, pedig fejlettség tekintetében már leelőztek több nyugati nagyvárost.

Tegnap például bementem egy gyógyszertárba, hogy egyrészt nem múló gyomorpanaszaimra valami gyógyírt találjak, másrészt, hogy kimerülőben lévő gyógyszerkészletemet kissé felfrissítsem. Nem gondoltam, hogy simán fog menni, nem reméltem, hogy egy „angol professzor” vár a pult túloldalán. Hát nem is beszéltek angolul, de a zseniális rendszer megint a segítségemre sietett. Egy nagy katalógust toltak az orrom elé, ahol a különböző nyugati gyógyszerek angolul ábécés sorrendbe vannak szedve, így az ő dolguk pusztán annyi, hogy az egyes medicinákhoz tartozó szám alapján kikeressék a kínai megfelelőt. Nem győztem csodálkozni.

Más példa. A közlekedési rendszer (mely alapvetően a tömegközlekedésre épül, bár nyilván a gyorsan gyarapodó nép egyre több autót vesz - ide csak hallomásbol jutott el a gazdasági válság...) bámulatosan előzékeny, nem láttam közlekedési dugót és meglepően fejlett infrastruktúrával van támogatva. Az utak szélesek és jó minőségűek (egy három cm mély lyukat sem láttam), és minden közlekedési formának megvan a saját tere. Ha gyalogos vagy, akkor külön alul- és felüljárók, hidak vezetnek át a legszélesebb sugárúton; ha taxis vagy, akkor a buszokkal külön sávon osztozol, ha megengedheted magadnak az autót, akkor csak a sebesség korlátozásra figyelj (mert mindenhol kamerák követnek, „Mao is still watching you”), ha biciklit használsz, akkor arra figyelj, hogy a motoros háromkerekűek gyorsabbak nálad, de van akkor is külön sávod. A közlekedési lámpák visszafelé számolnak, hogy még hány másodpercig van zölded, de az sem baj, ha látássérült vagy, mert hangot is kiadnak, hogy tudd, mikor kelhetsz át. A járdák minden sarkon leereszkednek az úttest szintjére, hogy ha kerekesszékben ülsz, ne okozzon gondot az úttesten való átkelés, bár azt gondolom, hogy az elsődleges szempont itt a sok kis árupakoló targonca akadálymentes közlekedése volt. És ha mindez nem lenne elég, akkor a végtelen számú rendőr és biztonságért felelős ember azonnal rád sípol, rád szól, ha nem kooperálsz a rendszerrel. És működik - és jól!!!

Itt olvashatsz cikkeket Simon Dávidról!